Kysymys:
Kuinka voin auttaa ujoa ystävää olemaan vähemmän ujo?
Crafter0800
2017-07-01 19:46:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vietän muutaman viikon kuluttua viikon läheisen ystävän kanssa, ja osana tätä aiomme mennä eri paikkoihin (bussilla) ja mennä paljon julkisesti ulos. Ystäväni on kuitenkin erittäin ujo, ja mietin, voisinko jollain tavalla auttaa häntä olemaan vähemmän ujo ja lähtevämpi? Ei vain auttaakseen häntä nauttimaan ajasta (ts. Hänen ei tarvitse luottaa minuun, kun teen asioita muiden ympärillä), mutta myös tulevaisuudessa hän on itsenäisempi.

Joitakin esimerkkejä siitä, mitä haluaisimme tehdä:

  • bussilla eri paikkoihin (ja lippujen ostaminen sinne)
  • ruoan tilaaminen ravintolasta / kahvilasta
  • tiettyjen valikkojen syöttäminen ( kuten kansalliset luottamusalueet) ja lippujen ostaminen päästäksesi sinne
  • Matkamuistojen / lahjojen ostaminen paikallisista kaupoista
  • Puhuminen perheeni (ei hänen) kanssa, en ole koskaan tavannut heitä aiemmin

Ja myös joitain esimerkkejä siitä, mikä määrittelee hänet "ujo" ihmiseksi:

  • Hän ei usein puhu muiden ihmisten ympärillä. Ystävien kanssa hän on oikeastaan ​​hyvin äänellinen ja kova, mutta ihmisten ympärillä, joita hän ei tunne (julkisesti), hän sanoo usein hyvin vähän / ei mitään. Jos hän keskustelee jonkun kanssa, jota hän ei tunne (tai ei tunne hyvin), hän ei osallistu kovin hyvin keskusteluun.
  • Hän välttää usein vuorovaikutusta vieraiden kanssa, mieluummin, jos muut ihmiset ostavat asioita (kuten lippuja hänelle) tai puhu myös hänen puolestaan ​​saapuessaan paikkoihin.
Millaisia ​​asioita te kaksi teette viikon aikana? Onko olemassa tilanteita, joissa hänen ujous on parempi tai huonompi? Tiedän, että jotkut ihmiset (myös minä) saattavat kokea ujoutta tietyissä vuorovaikutuksissa, mutta eivät toiset, ja haluaisin tietää, voisiko tämä olla hänen kohdallaan.
@HDE226868 toimitti kysymyksen mahdollisten toimintojen sisällyttämiseksi
Entä nämä aktiviteetit, joista hän olisi epämukava? Jos hän ei puhu lipunmyyjälle ostamaan lipun tai tilaamaan ruokaa ravintolasta palvelimelta, se on melko äärimmäistä eikä todennäköisesti ole jotain, jonka voit "korjata" ... hänen pitäisi etsiä ammattiapua sillä jos se vaikuttaa kielteisesti hänen jokapäiväiseen elämäänsä.
[Muokkaa] tätä määritelläksesi ystäväsi "ujo" ominaisuudet.
Muokattu kysymys sisältää joitain ystäväni ominaisuuksia. On syytä huomata, että tämä oli vain tulevien lukijoiden arvostelu, koska kysymys suljettiin JÄLKEEN, kun hyväksyin vastauksen; kuitenkin jos joku kokee, että hänellä on ainutlaatuisia vastauksia, hän voi vapaasti lähettää ja voin harkita niiden hyväksymistä :)
Kolme vastused:
GregJarm
2017-07-01 21:54:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Haluaako hän aluksi apua? Jos vastaus on kyllä, sinun ja hänen pitäisi pystyä löytämään tapoja auttaa. Ehdotan, että pyydän häntä kuvittelemaan tilanteen, jossa hän olisi yleensä ujo, mutta haluaisi olla vähemmän ujo. Pyydä häntä määrittelemään "vähemmän ujo" hyväksyttäväksi tulokseksi, niitä voi olla useampi kuin yksi. Hänellä on todennäköisesti tuloksia, jotka saattavat olla liian suuria juuri nyt, mutta anna sen mennä hetkeksi.

Nyt voit pyytää häntä ideoimaan kanssasi tapoja saavuttaa tämä tulos. Voit pelata peliä: "Kuvittele, että sinulla on taikasauva ja voit saada itsesi tekemään mitä tahansa ... mitä sinä itse teet?"

Tästä sinun pitäisi saada luettelo asioista, joiden hän ajattelee olevansa voisi tehdä saavuttaakseen halutun lopputuloksen. Nyt voit tarkastella näitä ja työskennellä hänen kanssaan arvioidaksesi ne siitä, kuinka tehokkaita hän ajattelee heidän olevan. Muista alkuun 3-4. Ota nyt koko luettelo mahdollisista toimista ja työskentele hänen kanssaan arvioidaksesi ne siitä, kuinka todennäköisesti hän pystyy tekemään ne. Toivottavasti löydät joitain poikkileikkauksia tehokkuuden tärkeimmistä toiminnoista ja todennäköisyyden tärkeimmistä toiminnoista, ja nyt voit kysyä häneltä, kuinka voisit auttaa häntä näiden kanssa.

Jos haluttu tulos on liian suuri, saatat heiketä viitteitä siitä, että hän todennäköisesti suorittaa jonkin toiminnon. Saatat joutua jakamaan tulos pienempiin paloihin. Auta häntä kävelemään sitä taaksepäin kuin leivänmurska-polkua etsimään pienempi ensimmäinen askel ja toistamaan sitten prosessi.

Yritä kaikissa vaiheissa ajatella pientä, selkeää ja yksiselitteistä. Mitattavissa, jos haluat.

Lisään, että jos hän ei halua apua, sinun ei pitäisi pakottaa häntä tekemään asioita, joista hän on epämiellyttävä.
dei gratia regina
2017-07-06 05:58:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ujo ei ole sellainen asia, josta voimme helposti välttyä; Sekä genetiikka että elämänkokemukset myötävaikuttavat siihen sekä siihen, miten meitä kasvatetaan. Lisätään siihen, että monet ujo ihmiset eivät ymmärrä, että on tapoja auttaa sitä - ujoudesta pidetään sitten kiinteänä persoonallisuutena. Vaikka ujo ihminen tietääkin, että on olemassa tapoja auttaa, ujoisuus voi luonteeltaan estää häntä pyytämästä sitä.

Tämä Psychology Today -sivuston artikkeli selittää hyvin ujouden, mukaan lukien siihen vaikuttavat tekijät:

Genetiikka:

Kehityksen mukaan psykologi, tohtori Jerome Kagan ja Harvardin yliopiston kollegat, jopa kolmasosa ujoista aikuisista on syntynyt temperamentilla, joka taipuu heitä siihen . Ryhmä on pystynyt tunnistamaan nuorten imeväisten ujouden, ennen kuin ympäristöolosuhteet vaikuttavat. on perintömalli, joka viittaa suoraan geneettiseen siirtymiseen sukupolvelta toiselle . Estettyjen imeväisten vanhemmat ja isovanhemmat ilmoittavat todennäköisemmin olevan ujo kuin lapset kuin estämättömien lasten sukulaiset, Snidman löysi yhdessä tutkimuksessa.

Elämänkokemukset:

Suurin ujous saavutetaan elämänkokemusten kautta .

Kuinka meitä kasvatetaan:

Jotkut ihmiset ovat syntyneet temperamenttinen kallistuminen ujoon. Mutta edes tämä perintö ei tuomitse elämää välttämään muiden silmiä. Paljon riippuu vanhemmuudesta .

...

Ujous ilmaantuu eri maissa. Israelilaiset näyttävät olevan maailman vähiten ujoita asukkaita. Tärkein vaikuttava tekijä: kulttuurityylit, joissa lapsille annetaan kiitosta ja syytöksiä .

Mutta ujous voidaan joskus voittaa ainakin jossakin määrin. Artikkelissa todetaan myös:

Huolimatta biologisesta pidättyvyydestä, nyt on olemassa erityisiä ja hyvin dokumentoituja tapoja voittaa sen lamauttavat vaikutukset.

Kuten Kev Price mainitsi kommenteissa, CBT (kognitiivinen käyttäytymisterapia) ) on osoitettu auttavan. En ole varma, onko sinulla mahdollisuutta sisällyttää pieni osa viikon vierailuun, mutta se voi olla jotain, jota ehdotat ystävällesi. Tässä on hyvä yleiskatsaus siitä, mikä CBT on ja miten se voi auttaa.

Viitaten yllä olevaan Catijan kommenttiin: kyvyttömyys puhua ihmisille, kun olet ujo on hyvin normaalia . Tämä ominaisuus on käytännössä maallikon määritelmä ujoudelle. Meillä on fobioita kuvaamaan äärimmäisiä tapauksia: pelko kodista poistumisesta, yleisön pelko jne.

Vastaus kysymykseesi:

Luettelo toiminnan aloittaminen kuulostaa hyvältä alulta. Tärkeimmät muistettavat asiat ovat:

  • Aloita pienestä
  • Pidä aina selkä

Toinen kohta voi tarkoittaa mitä tahansa jättämättä jättämistä heitä puolustamaan itseään tungosta juhlissa, lähtemään iloisesti kanssansa viiden minuutin kuluttua saapumisestasi, koska se on heille liian musertava.

Muista myös, että ystäväsi saattaa suostua lähtemään tiettyyn toimintaan, mutta palaa takaisin, kun aika tulee. Tätä ei motivoi mikään erityinen (paitsi joskus paniikki) - useimmiten se johtuu siitä, että ujo ihminen ajatteli "Toki, voin tehdä sen", mutta ajan lähestyessä he ymmärtävät kuinka hankala, ylivoimainen tai kaukana heidän mukavuusvyöhykkeestään se saattaa olla.

Jos näin tapahtuu, varmista, että he tietävät, ettet syyttää heitä tai tuomitse heitä, ja katso, pystytkö keskustelemaan siitä, mistä aktiviteetti aiheuttaa vastahakoisuutta tai tuskaa. Älä yritä keskustella heidän mielipiteistään, vaan kuuntele. Jos he ovat halukkaita, voitte kaksi yrittää miettiä toista toimintaa, jolla se voidaan korvata.

Ajan myötä ja ujo ystäväsi alkaa luottaa siihen, ettet aio tuomita heitä, laittaa heitä alas, puhua heidän tekevän mitään tai kertoa heille, että he tarvitsevat henkistä apua, että luottamus todennäköisesti antaa heille enemmän itseluottamusta kokeilla uusia asioita. Harjoittele, harjoittele ja yritä muodostaa lisää lähteviä tapoja. Joskus vain ujo ihminen tarvitsee "rikollisen kumppanin" - jonkun, joka levittää hankaluutta tai vastaavaa. Lisäksi jostain syystä toiminta, joka on kaukana kotoa, voi olla houkuttelevampi kuin yksi kadulla.

Nämä toiminnot auttavat asettamaan näiden hyvien kokemusten ajatukset ja muistot kaverisi yleensä negatiivisiin ajatuksiin. on noin sellaisista tilanteista. Mitä enemmän hyviä kokemuksia heillä on, sitä vähemmän vaikutusta aikaisemmilla tekijöillä on; tämä on pohjimmiltaan mitä CBT tekee, paitsi että se yrittää saada sinut tietoisemmaksi negatiivisista ajatuksistasi, jotta voit tarkoituksella torjua niitä. Joten toiminnassasi voi olla CBT-elementtejä ilman, että edes yrität.

Kärsivällisyys on avain; ystäväsi on todennäköisesti asunut tämän kanssa koko elämänsä, joten todennäköisesti kestää jonkin aikaa, ennen kuin hän tulee ulos kuorestaan. Ja joskus ujo ihmiset vain eivät. Olet ainakin saanut viettää laatuaikaa ystäväsi kanssa.

En ole samaa mieltä alkuperäisen lausuntosi kanssa "Uhkous ei ole asia, josta voimme auttaa", kun jatkat kuvaamaan avustamisprosessia. Myös kognitiivisella käyttäytymisterapialla (CBT) on todisteita siitä, että ujoutta / sosiaalista ahdistusta voidaan hallita ja muuttaa. Olen kuitenkin samaa mieltä suurimman osan vastauksestasi
@KevPrice Se on hyvä asia. Muistan vastaukseni korjataaksesi sen. Ja kiitos muistutuksesta CBT: stä. En ole varma, että Op pystyisi sisällyttämään sen viikkoon, jonka heillä on ystävänsä kanssa, mutta se on syytä mainita.
@KevPrice Olen muokannut vastausta .. En ole vieläkään varma, että ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan mitä haluan, mutta jätän sen toistaiseksi.
:) hienosti tutkittu
PCARR
2017-09-05 01:22:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ujous on usein luonnostaan ​​osa persoonallisuutta, ja joskus hänen on opittava elämänkokemuksen kautta, kuinka vain "hylätä se" tiettyinä aikoina. Ehkä voisit varovasti muistuttaa häntä tästä?

Varo julkisesti, ettet saa hänen huomaamattomasti jatkuvaa ujouttaan. Jos hän haluaa muiden ihmisten tekevän oston / vuorovaikutuksen, se on hieno. Mutta jos hänen ei tarvitse jatkuvasti, hän on tässä tilanteessa suojattu, mikä antaa hänelle mahdollisuuden pysyä ujo.

Paljon ujoutta voidaan katsoa johtuvan sosiaalisen luottamuksen menetyksestä (tai puutteesta), mikä voi perustua kokemuksen puutteeseen ja yhdistyy tyypillisesti liian kehittyneeseen hämmennyspeloon .

Se on yleinen piirre, jota yleensä lievennetään (tai vahvistetaan) ihmisenä ikä ja ruokkii elämänkokemusta.

Sitä ei voida poistaa, mutta se voidaan voittaa. Tämän saavuttaminen riippuu yleensä emotionaalisen osamäärän, elämänkokemuksen ja kypsän sosiaalisen kognitiivisen päättelyn yhdistelmästä. Ujo ihminen voi sen vuoksi olla varustettu työkaluilla, joilla voittaa ujous.

Ujous on taipuvainen katoamaan toimintahetkillä ja ilmenee toimimattomuuden hetkinä.

Elämä johtaa väistämättä ihmisiin tilanteisiin, joissa ei ole aikaa olla ujo tai yksinkertaisesti ei ole varaa olla. Olipa kyseessä aito hätätilanne tai keskeinen hetki joukkueurheilussa. Näinä hetkinä ujous häviää, ja juuri näissä tapauksissa voidaan oppia olemaan rohkeampi. Uhko on kuitenkin ongelmallista, ja se on mukava käyttäytymismalli, johon voi helposti palata takaisin.

Hänen ujous voi johtua liiallisesta huolesta siitä, mitä muut (saattavat) ajatella heistä. Vanha mantra, jota suosittelisin ystävällesi:

20–30-vuotiaina olet huolissasi siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta.

40-vuotiaissasi ja 50-vuotiaana lopetat murehtimisen siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta.

60-70-vuotiaillasi huomaat, että kukaan ei koskaan ajatellut sinua ensinnäkin.

Ujous lieventyy myös ikääntymisen myötä. Kun olet vanha, välität vähemmän siitä, mitä muut ajattelevat sinusta. Pohjimmiltaan sinulla ei ole aikaa olla ujo.

Elämä on liian lyhyt. Voit myös muistuttaa tätä varovasti!



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...